Läs senare

Från big bang till nutid i korta Youtubeklipp

Hallå Marcus Henriksson, snart färdig lärare i SO, som har spelat in drygt 150 korta föreläsningar om världshistorien och lagt upp dem på sin Youtubekanal.

17 Mar 2014
Från big bang till nutid i korta Youtubeklipp
Foto: Maria Hansson

Hur fick du idén?

– Föreläsningar på nätet är ofta både för långa och ointressanta. När det visade sig att mina egna föreläsningar uppskattades av min mentor kom jag på att jag kunde spela in dem som powerpoint-presentationer. När hans elever fick se dem gillade de dem också. De är mellan fem och femton minuter långa så eleverna hinner inte bli uttråkade. Det är lätt att följa med och det tror jag att eleverna uppskattar.

På din Youtubekanal finns före­läsningar om världens och Sveriges historia, om de stora religionerna och om geografi. Hur har du hunnit med att göra dem?

– Jag håller ju på och utbildar mig så jag har mycket kunskap i huvudet. Jag tycker historia är väldigt roligt, det var därför jag ville bli lärare, och så är jag ganska snabb av mig. Det har tagit ungefär ett år att spela in dem.

Hur kokar du ned en bit av världshistorien till fem minuter?

– När jag läser en bok eller går på en föreläsning ställer jag mig alltid frågan: Vad är egentligen viktigt att lära sig? Jag har blivit bra på det under utbildningens gång. När jag gör mina videor så tänker jag på att hitta ämnets kärna, det som jag vill att eleverna ska lära sig.

Hur ska videorna användas?

– Föreläsningar blir förstås alltid bäst live, för då kan man anpassa sig till den situation som råder just då. Men videorna kan användas för att spara tid för läraren, de kan underlätta för en vikarie, och elever som
missat en lektion kan ta igen den genom att se videon hemma. Film­erna är fria att använda för den som vill. Läraren kan komplettera dem på lektionerna, särskilt de som handlar om komplicerade sammanhang, som industrialismen.

Dina föreläsningar omfattar allt från big bang till vår tids finanskris. Vilka fakta bygger de på?

– De bygger på kurslitteratur och föreläsningar som jag har tagit del av under min utbildning i historia. Bland annat har jag använt auktoriteter som Clive Ponting och E J Hobsbawm, så videorna ska innehålla korrekta fakta. Enstaka uppgifter har jag hämtat från Wikipedia. Dagens läroböcker i skolan har oftast en modernistisk, västerländsk syn på historien, så jag försöker att byta perspektiv och balansera genom att ge flera olika förklaringar. Jag har anpassat mig till elevernas nivå. Jag tar med roliga detaljer, som hur det kommer sig att vi i dag utbringar ett fyrfaldigt leve. Från början var det tre hurra som anspelade på treenigheten, men Gustav Vasa la till ett hurra för sig själv!

Du uppger inga källor i videorna. Varför?

– Eleverna behöver ju inte lära sig vilka böcker jag använder. Är det någon som undrar så kan de bara fråga mig. Det är också lätt för kunniga lärare att avgöra om innehållet är riktigt. Det har hänt att jag har fått någon enstaka kommentar om att ett årtal är fel, och det kommer jag självklart att fixa till.

Snart blir du färdig lärare och kan undervisa både på grundskolan och i gymnasiet. Hur ser framtiden ut?

– När jag har fått min examen nu i vår så ska jag söka jobb, jag kommer antagligen att börja som vikarie. När jag kommer ut som ny kommer mitt inspelade material att göra att jag kan spara tid som behövs när jag ska sätta mig in i hur allting funkar.

ur Lärarförbundets Magasin