Läs senare

Viktiga saker att säga – och att höra

17 Sep 2013

Foto: Håkan ElofssonDet handlar mycket om läsning och skrivning i Alfa. Vi har haft flera temanummer under åren och vi återkommer
ofta med nya forskarrön och reportage från skolor som jobbar med läsning och/eller skrivning på intressanta sätt. Senast i förra numret besökte vi en klass som använde metoden reciprok undervisning för att bli mer kompetenta läsare.

Vi ska fortsätta skriva om det, så klart. Inte bara för att den här tidningen är till för bland annat svensklärare
(och för att elevernas förmåga att tillägna sig skriven text och att själva kunna uttrycka sig i skrift är ett ansvar som faller på alla lärare). Utan för att det så klart är helt centralt att kunna som medborgare i vårt samhälle att kunna läsa och skriva.

I det här numret väljer vi dock att fokusera på två andra aspekter av mänsklig kommunikation: att tala och lyssna. Det är mindre uppmärksammat än läsning och skrivning, speciellt i allmänna medier. (Skolans sätt att lära ut läsning och skrivning är som bekant nästan lika populärt att debattera som elevernas matematik-
kunskaper.) Men vi märker, när vi på redaktionen försöker lyssna ordentligt, att det finns ett stort intresse. Retorikträning växer i popularitet, många lärare vill gärna se sina elever växa till goda talare – och inte minst lyssnare. Även här handlar det ytterst om en demokratisk rättighet, om vi ska bli lite högtidliga och anspråksfulla. Och varför ska vi inte det, när det finns goda skäl?

ur Lärarförbundets Magasin