Läs senare

Nyttan syns i backspegeln

08 Sep 2014

Foto: Adam Haglund Illustration: Li SöderbergVisst är det härligt när man får användning av något man precis lärt sig? Som att läsa en text i tidningen och känna igen och förstå svåra begrepp som man nyligen lärt sig på samhällskunskapslektionen. Eller känslan av att få glädje av vad man lärde sig på religionskunskapslektionen när de på kvällsnyheterna diskuterar shia- och sunnimuslimer i Irak.

Det är självklart att vi lärare försöker få våra elever att uppleva denna känsla så ofta som möjligt. Men det är bara att erkänna: Många gånger går det helt enkelt inte. Så det är inte så konstigt att elever ofta ifrågasätter undervisningsinnehållet. Det är klart de vill veta varför de lär sig saker, och till vad de kan använda sina kunskaper.

Eleverna ska ifrågasätta – det måste de göra. Och det är viktigt att vi lärare lyssnar och försöker ge svar. Men kanske är den viktigaste lärdomen att det faktiskt inte alltid går att ge ett svar. Man får helt enkelt inte nytta av allt man lär sig. Och framför allt vet man inte alltid vilka kunskaper man får användning för, och när eller hur.

Det händer att jag skojar med mina elever och säger att den som vet och kan mest när de dör vinner. Det är ett skämt, men det är också en bra ingång till en diskussion om kunskap. Är all kunskap värdefull? Och om inte, vilken kunskap är då mindre värd, och hur kan man veta det?

Jag tar ibland matematik som exempel. Jag säger att det är det ämne jag haft mest nytta av. Det tycker eleverna naturligtvis är helt galet. Jag är lärare i historia, svenska och religionskunskap. Så kan jag ju inte tycka. Men faktum är att matten gett mig en färdighet som är svår att sätta fingret på, men som jag definitivt har stor glädje av väldigt ofta. När jag en gång i tiden tog mig genom mattetal efter mattetal hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag en gång skulle känna som jag gör i dag.

Nu tror ju eleverna inte alltid på oss lärare och våra märkliga exempel. Då får man plocka fram Steve Jobs.

Steve Jobs, mannen som grundade Apple, är för många ungdomar en ikon. För några år sedan höll han ett tal till avgångsstudenterna vid ett universitet i USA. Talet finns på Youtube och kan med fördel användas i diskussioner om vad som är viktig kunskap.

Steve Jobs berättar att han en gång tog en kurs i kalligrafi. Han tyckte förvisso kalligrafi var vackert, men han trodde aldrig han skulle få nytta av sina kunskaper. Tio år senare konstruerade han den första Macdatorn och då fick han glädje av sina kunskaper. Det blev ”den första datorn med vacker typografi”. Det var först då, i backspegeln som han kunde se nyttan, eller som han uttrycker det: ”koppla ihop punkterna”.

Man ska med andra ord inte misströsta om man inte vet hur man direkt ska få nytta av sina nyförvärvade kunskaper. Det som vid ett tillfälle verkar helt meningslöst kan tio år senare visa sig få en betydelse, så kanske man inte ska chansa. Lika bra att lära sig så mycket som möjligt alltså. Det är i varje fall en lärdom eleverna kan använda sig av omedelbart.

Namn Daniel Sandin.
Titel Gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap.
Arbetsplats Katedralskolan i Lund.
Yrkeserfarenhet Arbetat på gymnasiet sedan 2000.
Aktuell med Den pedagogiska fackboken Dokumentation för lärande, Studentlitteratur.
Gör på fritiden Leker, läser, skriver och drömmer.
Viktig bok Utvandrarna av Vilhelm Moberg.
Det bästa jag vet Mina barns skratt.
Diktrad jag gillar ”Vi befann oss i första kapitlet av en mycket stark berättelse.”
Saker som alltid väcker längtan Jordgubbar, höstskog och vintergäck.
Daniel twittrar på @Daniel_Sandin

ur Lärarförbundets Magasin