Ingår i temat
Skön läsning
Läs senare

Mitt boktips

16 författare, lärare och elever om bästa romanen för skolan.

17 Mar 2014

 

Jan Guillou, journalist och författare till bland annat Ondskan:
Röde orm del I och II av Frans G Bengtsson. Det är roliga böcker och de ger en lustfylld inblick i vikingatiden, vilket förhoppningsvis kan öppna intresset för historia. Ett minne av skönlitteratur från skolan är Nässlorna blomma av Harry Martinson, som visade att litteratur kan handla om helt andra saker än medelklassens själsliga lidande.

 

Anna Ljungdahl, 4–9-lärare i sva och engelska, Östergårdsskolan, Halmstad:
Hjärtans fröjd av Per Nilsson, som handlar om hur det är att vara ung, kille och kär. Jag tycker att den passar bra som högläsning. Den är spännande, eftersom man hela tiden får ledtrådar till hur historien hänger ihop.

 

 

Johanna Thydell, författare till bland annat I taket lyser stjärnorna:
En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Han var min favoritförfattare redan när jag gick i skolan och är det fortfarande. Hans språk är unikt – ”enkelhet” kombinerat med poesi. En förebild på flera vis.

 

 

Susanna Rimmerfors, 4–9-lärare i sva och svenska, Skarpatorpsskolan, Stockholm:
Spela för livet av Michael Williams. En by i Zimbabwe blir invaderad av soldater och invånarna flyr till Sydafrika. Huvudpersonen har alltid en fotboll under armen och spelet, som kan uppstå var som helst, blir en viktig verklighetsflykt.

 

 

Mats Strandberg, författare till Engelsforstrilogin (Cirkeln, Eld och Nyckeln):
Den oändliga historien av Roald Dahl. En vacker berättelse som handlar om fantasins kraft. Om jag inte hade läst den hade jag aldrig blivit författare själv. De böcker lärarna prackade på oss i skolan kändes gamla, mossiga och helt obegripliga.

 

 

Gunnar Ardelius, författare och ordförande i Författarförbundet:
Nässlorna blomma av Harry Martinson. Min upplevelse av skönlitteraturen som den förmedlades i skolan var inte något vidare, det kändes aldrig som att det gällde mig, det fanns alltid ett rätt svar på frågorna som lärarna ställde.

 

 

Alexandra Katumba, 15 år, Skarpatorpsskolan, Stockholm:
Flyga drake av Khaled Hosseini. Jag läser den på fritiden, men tror att den kan passa i skolan också. Man ska undvika romantik och science fiction på lektionerna, eftersom bara vissa i klassen gillar det. Drama passar bättre!

 

 

Melker Fredriksson, 12 år, Nya Elementar, Stockholm:
Pojken som kallades det av Dave Pelzer. Den får en att förstå att vissa barn har det svårt. Killen det handlar om blir slagen och inlåst av sina föräldrar, som inte alls är snälla. Jag tycker att boken passar i femman eller sexan.

 

 

Jenny Jägerfeld, psykolog och författare till bland annat Här ligger jag och blöder:
Janne min vän av Peter Pohl. Jag lånade den av en slump från bibblan när vi var där med skolan. Jag måste ha gått i fyran, typ. Omedelbart drogs jag in i berättelsen, boken var omöjlig att släppa och slutet var så drabbande att jag grät av chocken.

 

 

Malin Bardenstam, lärare i svenska och historia, Gymnasieskolan Spyken, Lund:
Oryx och Crake av Margret Atwood. En dystopi. Eleverna diskuterar engagerat olika framtidsscenarion och har mycket att jämföra med eftersom de sett och läst andra dystopier. Det gör alltid att diskussionerna om den här romanen pågår både i och utanför klassrummet.

 

 

Helena Larsson, SO-lärare och specialpedagog, Nya Elementar, Stockholm:
Glasbarnen av Kristina Ohlsson. Det är korta kapitel och boken innehåller spänning och mystik. Jag tycker att den lustfyllda läsningen är viktig i skolan, speciellt om man kombinerar en sådan här bok med någon där man lär sig om ett ämne.

 

Arvid Eriksson, 15 år, Skarpatorpsskolan, Stockholm:
– Jag gillade när vi läste Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Man fick lära sig hur Stockholm såg ut förr, hur man levde och hur staden har förändrats. Men man måste vara en bra läsare för att förstå allt.

 

Alice Boljang, 11 år, Nya Elementar, Stockolm:
Långt ifrån cool av Ingrid Olsson. Den handlar om en tjej som blir mobbad i skolan. Klasskompisarna
fryser ut henne, någon ritar på hennes jacka. Man får lära sig att inte göra samma misstag. Om jag läser en bra bok i skolan brukar jag försöka härma stilen när jag skriver själv.

 

Nicolai Hall Billing, 17 år, Kungstensgymnasiet, Stockholm:
Commèdia infantil av Henning Mankell. Den speglar gatubarn i tredje världen, vilket är intressant inom samhällsämnet. Den är inte lättläst, men inte särskilt svår heller. Även om den är gammal så känns den nödvändig och aktuell.

Linda Grandin, svensklärare, Nya Elementar, Stockholm:
Godnatt mister Tom av Michelle Magorian. Den innehåller så mycket. Man får kunskap om andra världskriget. Sedan har jag märkt att eleverna kan leva sig in i huvudpersonens fruktansvärt tuffa uppväxt. Det är gripande läsning som är lätt att diskutera.

 

 

Johanna Lindbäck, författare, lärare och Sveriges läsambassadör:
En sekund i taget av Sofia Nordin. Den är dels väldigt spännande och himla svår att lägga ifrån sig, dels väldigt realistiskt läskig. Det kommer också in en massa andra bra saker i boken, som identitet och vänskap.

 

 

 

 

 

 

 

 

ur Lärarförbundets Magasin