Läs senare

I Partille öppnas dörren till en annan värld

Eleverna i årskurs 3 på Oxledsskolan skriver om kampen mellan ont och gott, om monster och magiska amuletter. De är med i novelltävlingen Partille stories. Temat är fantasy – med Partilleanknytning.

30 Mar 2015
I Partille öppnas dörren till en annan värld
Struktur. Novellen delas in i fyra kapitel, för att lättare få ihop en helhet i berättelsen. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Det är tyst i klassrummet. Eleverna är uppslukade av sitt skrivande. Några sitter vid datorer och renskriver. Andra tänker igenom miljöbeskrivningar eller planerar hur de ska avsluta sina fantasynoveller.

– Det svåraste är att komma på slutet. Vad ska hända när huvudpersonen kommer tillbaka till sin egen värld? säger nioåriga Tindra Sjöberg och funderar.

Hon skriver om fyra bästa vänner som går till en skog i Partille. Där hittar de en spegel. När de tittar i spegeln förflyttas de till ett annat land.

– Jag ville ha något roligt att fantisera om, därför bestämde jag mig för att vännerna skulle hamna i Godislandet. Där träffar de Klubba och Karamell och en kung som förvandlas till ett monster.

Efter en stund tror hon att hon kommit på slutet. Tindra berättar att vännerna ska få var sin magisk amulett av Klubba och Karamell som gör att de kan återvända till Godislandet när de vill.

Jonathan Björk Ekström gör en miljöbeskrivning av en grotta. På sitt planeringspapper kring innehållet skriver han: ”Det är en stor mörk grotta med många stenar. Det känns kallt. Det luktar sten.” Bredvid honom vid en bärbar dator sitter Irmelin Viidas Selatnia och skriver. Hennes text blir lång.

– Har du fått med allt? Jag tycker att du ska läsa igenom din planering på nytt. Det är lätt att man glömmer att ta med något när man skriver mycket, uppmanar hennes lärare Ida Karlsson.

Det är andra gången som klassen är med i Partille stories, en novelltävling för elever som går i grundskolan eller på gymnasiet i Partille kommun. Den här omgången deltar 75 skolklasser. Förra året skrev eleverna deckare. I år är temat fantasy med Partilleanknytning. Varje klass utser sin finalist och alla finalbidrag läggs ut på en gemensam blogg. Tävlingen är indelad i olika åldersklasser och vinnarna utses genom röstning på webben samt av en jury med elever från skolor i andra städer.

– Det är roligt att se hur eleverna går in för novellskrivandet. Jag tror att de blir mer motiverade av att det är en tävling och att de vet att andra kommer att läsa deras texter. Det blir på riktigt, säger klassläraren Ida Karlsson.

Vinnaren i varje åldersklass får tillsammans med sina klasskamrater vara med på ett lajv som utformas efter den vinnande fantasynovellen. Dessutom kommer alla finalister att få delta i en skrivarworkshop med en författare. Även alla klasser som är med i tävlingen får träffa en författare. Till klass 3 på Oxledsskolan kom Kim Kimselius, som skriver äventyrs- och fantasyböcker för barn.

– Det var spännande för barnen att höra om hur en författare jobbar. Efter besöket ville alla barnen läsa hennes böcker. Vi fick göra en lång kölista, berättar Ida Karlsson.

I novelltävlingen finns det utrymme för varje lärare att anpassa upplägget till sin klass. Ida Karlsson har valt att arbeta i halvklass med skrivandet.

– Jag ställer många frågor till eleverna när de jobbar. Annars är risken att de skriver på utan att stanna upp och fundera kring innehållet.

Ida Karlsson har bestämt att novellen ska ha en röd tråd – med början, problem, lösning och ett slut. För att underlätta att strukturen följs måste eleverna göra en planering av innehållet och dela in novellen i de fyra kapitlen: ”Någonstans i Partille”, ”Den andra världen”, ”Kampen mellan ont och gott” och ”Tillbaka till Partille”.

Ida Karlsson har också bestämt att eleverna ska ge varandra feedback på planeringar och texter. Omdömena ska innehålla både bra saker och förbättringsförslag.

– Jag försöker få dem att reflektera kring sina egna och kompisarnas texter. Det är lätt att de bara säger att allt är bra. När de läser igenom en text noggrant brukar de upp-­täcka saker som kan förbättras, ofta handlar det om stavfel eller om miljö- eller personbeskrivningar som fattas eller kan göras tydligare.

Hon räknar med att avsätta omkring tio lektioner för skrivandet i samband med Partille stories. Därefter kommer eleverna att få fortsätta att skriva noveller, men kring temat vänskap.

– Jag märker att de börjar få upp ett flyt i skrivandet och inte behöver tänka så mycket på strukturen längre. Därför vill jag ta tillvara deras skrivarglädje.

Jonathan Björk Ekström håller på att planera innehållet i sin novell. Han har ritat en teckning som visar hur fjortonåriga Marty från Båtsmansvägen i Partille hittar en dörr som öppnas, när han går till Ica för att handla. Marty blir nyfiken och går in genom dörren. Under nästa teckning som föreställer Marty omgiven av svarta stenblock, skriver han: ”Marty ser sig omkring då märker han att han kommit till en annan värld. Det var mörkt i den här världen han tyckte nästan att det var lite läskigt.”

Jonathan berättar att han gillar att hitta på egna berättelser. Ibland tar han med sig texten hem och skriver. Han tycker att han skriver för långsamt.

– Jag har lärt mig att stava mycket bättre. Innan vi började skriva fantasy kunde jag inte ens stava till zombie, säger Jonathan och ser nöjd ut.

Från noveller till retorik

Upptakten till Partille stories var att en lärare i Partille höll en novelltävling i sin klass och lät eleverna lägga ut
bidragen på en blogg. Eleverna blev väldigt engagerade i uppgiften. Via Twitter delade läraren med sig av
erfarenheterna och när andra lärare i kommunen läste om tävlingen väcktes intresset. Några lärare bestämde sig för att göra en större gemensam satsning som resulterade i Partille stories. Samarbetet mellan lärarna har huvudsakligen ägt rum på sociala medier.

Sedan starten för tre år sedan har projektet växt. I vår kommer tävlingen att utökas med ytterligare en del, Partille talks. Syftet är att eleverna ska få öva på att uttrycka sig muntligt för att informera, övertyga och underhålla.

Läs mer: www.partillestories.se och www.partilletalks.se

Så arbetar novellförfattarna

1. Prata om vad fantasy är. Se filmer och läs böcker.

2. Planera skrivandet. Sammanfatta början, problem, lösning och slut. Skriv och rita till.

3. Berätta planeringen för en kompis. Kamraten ska ge två synpunkter på vad som är bra och en önskan om vad som kan förbättras.

4. ”Kladd-skriv” novellen på papper. Följ planeringen.

5. Skriv fantasynovellen på dator och skriv ut texten.

6. Läs igenom och gör ett eget omdöme om texten. Kontrollera meningar. (Är alla ord med? Är stora bokstäver och punkter på rätt plats?) Kontrollera beskrivningar av personer, miljöer och känslor i texten. (Saknas beskrivningar? Finns det beskrivningar som är otydliga?) Kontrollera den röda tråden i novellen. ( Finns det början, problem, lösning och slut?)

7. Låt en kompis läsa igenom och ge sitt omdöme om meningar, beskrivningar och den röda tråden.

8. Gör ändringar i texten på datorn. Novellen är klar.

ur Lärarförbundets Magasin