Läs senare

De har en blogg full av nyheter

Lokala nyheter, filmer från Sveriges landskap och en miljöpodd. Det är något av vad ”journalisterna” på bloggen News of Alvik arbetade med förra läsåret.
– Att vara en annan karaktär gör att eleverna vågar skriva, säger Chanette Nilimaa.

av Karin Björkman
28 Aug 2017
28 Aug 2017

Sommarlovet närmar sig med raketfart. Utanför fönstren kämpar björkarna för att slå ut, denna isande kalla försommardag. De tre lärarna Chanette Nilimaa, Linda Starenhed och Katarina Eriksson delar upp årskurs 4–5 i två klassrum. Skolan, som ligger i byn Alvik i Luleå kommun, är liten och lärarna arbetar tätt tillsammans.

Det är dags att avrunda läsårets arbete med den webbaserade tidningen News of Alvik. Men mer om den och arbetssättet senare.

– Er anställning som reportrar går mot sitt slut. Redaktionen ska bjuda in till en stor fest där era föräldrar och även en del personer från kommunen kommer att närvara, förklarar Chanette Nilimaa som är lärare i svenska och SO och mentor i år 5.

I dag handlar uppdraget om att i text och bild presentera de fiktiva karaktärer de haft som reportrar och de hus de byggt och inrett åt sig själva i olika appar. De ska också förbereda en presentation och, med hjälp av några stödmeningar, öva på ett muntligt framförande.

– Ni kommer att få flera tillfällen att repetera, försäkrar deras lärare.

Arbetet med bloggen News of Alvik är ämnesövergripande och omfattar framför allt svenska, SO, matematik, NO och bild. Eleverna har bland annat skrivit nyhetstexter, gjort korta filmer, räknat på kvadratmetrar och arbetat med konstprojekt. Årets tema har också handlat om hållbar utveckling.

– Tänk på att beskriva den design ni valt. Berätta varför ni till exempel valt en viss tapet. Glöm inte miljöaspekterna, förtydligar Linda Starenhed som är lärare i svenska och SO samt mentor i årskurs 4.

Bloggen har ett flertal vinjetter som till exempel lokala nyheter, sport, inrikesnyheter, kultur och nöjen samt presentationer av journalisterna. Under vinjetterna finns elevernas uppdrag publicerade.

Det var ett tag sedan eleverna arbetade med sina journalistkaraktärer och många får gå tillbaka i sina arbeten för att påminna sig. Presentationerna, de flesta på engelska, finns under en av flikarna på bloggen. De är gjorda i en app som skapar avatarer, det vill säga bilder som representerar användarna, visar en elev.

Edwins karaktär heter Justin. Han är en 24-årig bandy- och tennisspelare samt journalist på News of Alvik. Själv kan Edwin tänka sig att arbeta som journalist i framtiden.

– Jag skulle gärna jobba som utrikeskorrespondent. Det vore roligt att upptäcka nya länder och vad som händer i dem.

Han gillar att arbeta med bloggen. Digitala verktyg gör skolarbetet roligare, tycker han.

– Annars är det mest samma sak, bok eller papper.

Sandras karaktär heter Lisa som har en kille samt ett hus i Visby. Hon visar de korta filmerna på raukar, landskapsvapnet och artisten Babben Larsson som hon gjorde när hon arbetade med Sveriges landskap.

Ebbas och Elins karaktärer är syskon, förklarar de och öppnar appen där de arbetar med sina hus. Ebbas badrum har lila kakel och ett bubbelbadkar. Genom fönstret skymtar en prunkande trädgård. Hon vrider och vänder på ritningarna för att fotografera av dem till sin presentation.

Vem är jag? Eleverna presenterar sina journalistkaraktärer på engelska med hjälp av en app som skapar avatarer, det vill säga bilder som representerar användaren.

Både Chanette Nilimaa och Linda Starenhed rör sig smidigt mellan grupperna och hjälper till med teknik, stavning och formuleringar. Att leva sig in i en äldre persons liv är spännande och att skriva om saker som man själv är intresserad av är motiverande, anser de.

– Vi fångar upp många som har lite motstånd mot att skriva eller att prova på olika texttyper. Bloggen gör också att de – utan att de tänker på det – arbetar med geometri, mätning och logiskt tänkande, säger Linda Starenhed.

Att som utomstående hänga med i alla olika moment och uppdrag i bloggen är inte helt enkelt. Och mycket har hunnit hända under läsåret.

Det hela började för fyra år sedan när Chanette Nilimaa och matematik-, NO- och bildlärare Katarina Eriksson var nya på skolan. Katarina Eriksson hade arbetat med storyline på en Montessoriskola. Båda hade gått en utbildning och var intresserade av utveckla arbetet med digitala verktyg och gamification, spelifierat lärande.

– Vi insåg att vi hade ett gyllene tillfälle att hitta ett arbetssätt som vi brinner för.

Resultatet blev det egna konceptet ”Storyfication”, ett storylineinspirerat arbete som har gamification som drivkraft.

Varje vårtermin börjar kollegorna att planera ett nytt tema som baseras på det innehåll de vill lägga tyngdpunkten på. De förbereder också en grovplanering där det står vilket centralt innehåll de ska ha med under läsåret. De planerar också vilka digitala verktyg de vill använda.

– Men hittar vi en rolig app under året plockar vi in den. Det viktiga är att fundera över vad man ska ha den till, säger Linda Starenhed.

Temat börjar alltid med en happening. Förra hösten fick klasserna till exempel besök av några journalister från Norrbottens-Kuriren. Journalisterna ville fortsätta samarbetet, så eleverna fick åka till Luleå och se hur tidningen trycks samt lyssna på en föreläsning om källkritik. Journalisterna har också stöttat elevernas skrivande.

Vid besöket i Luleå passade några elever på att intervjua andra yrkesgrupper. De hade förberett frågor till bland andra en fastighetsskötare, en bibliotekarie, en optiker och en bankman.

– Det var lite pirrigt och det gällde att komma ihåg att presentera sig, fråga om lov för att ta bild och att publicera den i bloggen, minns Chanette Nilimaa.

Efter starten arbetar eleverna en eftermiddag i veckan med de olika uppdragen. ”Belöningen”, när man är klar med en uppgift, är att bygga något som relaterar till den i det populära spelet Minecraft.

– Det är här spelifieringen kommer in, säger Linda Starenhed.

Eget koncept

I fyra läsår har mellanstadielärarna på Alviksskolan arbetat med Storyfication, ett eget koncept som bygger på storyline och gamification. Storyline är ett arbetssätt där en berättelse är en röd tråd i ett ämnesövergripande arbete. Gamification, spelifierat lärande, innebär att man använder spelmoment för att skapa motivation.

Alviksskolans bloggar har vid flera tillfällen varit nominerade och vunnit pris i Webbstjärnan. De tidigare bloggarna är House of Alvik, Greenship of Alvik och Yetis in need of Alvik. Dessutom finns matematikbloggen Matte United.

Läs mer om uppdragen på: newsofalvik.webbstjarnan.nu

Uppdragen har olika karaktär. En del är till för att få storyn att löpa vidare, andra är till för bedömning. Som till exempel när eleverna fick i uppgift att göra en undersökning bland kompisarna på skolgården.

– Det var ett bra sätt att kolla att de vet hur man gör en frekvenstabell och ett diagram, säger Linda Starenhed.

Det gäller att passa på när det händer saker i och runt byn. En höjdpunkt var när två spelare från Luleå hockey kom på besök och eleverna fick intervjua dem.

– Då kom Norrbottens-Kuriren och gjorde reportage om det, berättar Linda Starenhed.

Uppdragen ska vara verklighetsanknutna, poängterar de båda lärarna. Därför handlade ett av läsårets sista uppdrag om att skriva ett medborgarförslag.

Eleverna fick veta att det skulle byggas ett ”må-bra-område” i Alvik. Utgångspunkten var en yta på 7 200 kvadratmeter som var indelad i tre mindre områden: en fjärdedel, en tredjedel och ”resten”. De skulle också bygga en pool som skulle rymma ett visst antal kubikmeter vatten.

Eleverna började som vanligt med att skissa med papper och penna, rita skalenligt samt att provbygga med små plastkuber. Först därpå var det dags att skapa miljön i Minecraft. Resultatet blev en affisch som skickades in till kommunen.

Som avslutning på uppdraget fick alla göra en film där de berättar om hur arbetet gått till och där de steg för steg visar och förklarar hur de gjort.

– Den gör det lätt för oss lärare att bedöma hur de tänkt och argumenterat för sina val, säger Linda Starenhed.

ur Lärarförbundets Magasin