Ingår i temat
Skolresan
Läs senare

»Besöket ökade engagemanget«

Besök i samebyar, järnmalmsgruvor och på ishotell stod på schemat när femteklassare från Aspuddens skola besökte Kiruna.

av Ellen Larsson
28 Aug 2017
28 Aug 2017
Premiär. Det var första Kirunaresan för Malin Aronsson, lärare i svenska och samhällskunskap.

Oron för att huset plötsligt ska sugas ner i gruvans slingrande gångar när marken rämnar gnager inom Maja. Familjen måste flytta och huset rivas. Järnmalmsgruvans utbredning under jordskorpan har tvingat fram en flytt av en hel stad – Kiruna. Boken Tio över ett, skriven av Ann-Helén Laestadius, beskriver flytten och den lästes högt under den sjutton timmar långa bussresan från Stockholm till staden i norr. Eleverna i årskurs 5 på Aspuddens skola åkte nämligen till Kiruna på studieresa.

– I femman jobbar vi med Sveriges nationella minoriteter under hela läsåret, men med huvudfokus på samerna. Samernas intressen har fått stå tillbaka många gånger, trots att de kanske är det svenskaste vi har, bara för att de varit i minoritet, säger Malin Aronsson, lärare i svenska och samhällskunskap som var med på resan.

Den uppmärksammade flytten av Kiruna är en konsekvens av LKAB:s järnmalmsbrytning men järnmalmen är också själva anledningen till att staden över huvud taget vuxit fram. En framväxt som skett – och fortfarande sker – på bekostnad av samernas rättigheter.

– Det väcker många tankar kring vikten av samexistens. En diskussion som känns särskilt viktig i dag med tanke på den växande främlingsfientligheten mot nya minoritetsgrupper, säger Malin Aronsson.

Under läsårets gång har historiska och samtida konflikter mellan olika grupper varit ett bärande tema i hennes samhällsundervisning men också de pragmatiska lösningarna.

– När eleverna får ta olika parters parti och träna på att argumentera för och emot olika verksamheter nyanseras deras egna ståndpunkter. Elever i den här åldern tar spontant samernas parti i alla lägen men nu förstår de också att Kiruna som stad är helt beroende av järnmalmsgruvan för sin överlevnad, säger Malin Aronsson.

Den komplexiteten gör Kiruna till ett särskilt lämpligt resmål när de nationella minoriteterna står i fokus för femteklassarnas temaarbete. Förutom en guidad tur i de slingrande gruvgångarna på LKAB besökte eleverna Ishotellet, Rymdgymnasiet, stadshuset och så klart en sameby.

– Sittande i en kåta med händerna omkring rykande soppa fick eleverna lyssna på några samers livshistoria. Att möta några som berättar om kampen för sina rättigheter, för skyddsvärda naturområden och om de orättvisor som drabbat dem berörde kanske barnen mest, men alla aspekter av Kiruna är viktiga att få med sig.

Resan tur och retur tog 34 timmar, en stundtals mödosam resa med illamående barn och trötta vuxna. I Kiruna stannade de sedan i två dagar med ett minst sagt fullspäckat schema. En så här omfattande studieresa till Kiruna genomfördes för andra gången på Aspuddens skola och fler kommer det att bli, konstaterar Malin Aronsson.

– Att läsa böcker och diskutera olika perspektiv i klassrummet är en sak, att vara på plats och möta några av dem som lever mitt i den här verkligheten – det är något helt annat. Vi gjorde resan i mars och jag kan se ett ökat engagemang bland eleverna efter resan. Barnen refererar ofta till platser de besökt och personer de träffat. Resan gör undervisningen levande helt enkelt.

Nora Ask, elev i klass 5C håller med.

– Resan var jätterolig och jag lärde mig mycket! Resan kommer att finnas kvar som minnen vilket gör det lättare att ha kvar kunskaperna i huvudet. Men det var också bra att få lära sig om samerna innan vi åkte för då blev det mer intressant när man var där, säger hon.

Alla artiklar i temat Skolresan (7)

ur Lärarförbundets Magasin